En god opplevelse

I morra skal jeg ha møte med mitt lederteam. De har kalt meg inn på ledermøte og har satt dagens agenda. Skolens utviklingsplan.

Jeg har tre barn. De er aktive og deltar i ulike aktiviteter. Av og til deltar jeg på fremvisninger der de synger eller spiller. Da sitter jeg i salen og griner litt for meg selv og kjenner hvordan stoltheten fyller meg nesten til randen.

I tillegg til å ha tre barn er jeg så heldig å få starte ny skole. I snart to år nå har jeg ledet prosjekt «Ta i bruk Nordahl Grieg».  Etter å ha ledet prosessen alene det første året, er vi nå blitt flere, både assisterende rektor, avdelingsledere, fagledere og administrativt personell. Denne våren har jeg og min assisterende rektor nesten utelukkende jobbet med rekruttering av lærere. Skolen er stor, ca 900 elever skal vi ha, dog kun 300 det første året. Likevel skal mange tilsettes.  Jeg har derfor måttet be mine nytilsatte medarbeidere om å ta ansvar for å jobbe målrettet med pedagogisk planlegging. Mye skal være klart i august.

Derfor sitter jeg igrunnen her og sipper litt nå. Og  kjenner en enorm stolhet over å være del av en så utrolig fantastisk kompetent gjeng som ledelsen på Nordahl Grieg viser seg å være. 

Min lederfilosofi er enkel. Gi folk ansvar. Vis respekt. Bygg gode relasjoner. Still krav. Sørg for å trigge utforskning, mot, dristighet. Hopp over feil, la det ligge. Gå videre. Søk utfordringer, vær kreativ. Ta vare på hverandre. Le mye. Ha det gøy på jobb. Forvent at det skjer noe. Gi støtte, men ikke ta over.

I dag opplevde jeg akkurat det. Liv og lære gikk helt i takt. Vi har snakket mye om ledelse hos oss. Alt jeg kan skal jeg dele med de jeg jobber sammen med, og jeg skal suge til meg læredom fra alle rundt meg. Som rektor har jeg en visjon, et ønske om å få til noe. Jeg tror på relasjonell ledelse, jeg tror på sosiokulturell læring og jeg tror på at uten å være lærende både som individ, gruppe og organisasjon blir det stillstand. Jeg tror på entreprenørskap og en digital fremtid, og jeg tror at vår sosiale handlingkompetanse vil ta oss dit vi vil hvis vi skjønner at alt vi gjør henger sammen. Dette og mye mer har jeg snakket med mine ledere om. Og bedt dem jobbe med det, gjøre det til sitt, utforske, spekulere, diskutere, kritisere og sette sitt kompetente preg på hvordan en ny skole av 2010 skal være.

Derfor er jeg så stolt. Jeg sitter og leser utkast til utviklingplan på et googledokument vi deler.  Hva betyr det å ha digital sosial handlingskompetanse. Hva er entreprenørskap i vurdering. Hva betyr det at vi har en sosiokulturell tilnærming til arbeidet med ungdomsbedrift. Og mye, mye mer. Og jeg gleder meg til møtet i morra.

Det er slitsomt å starte ny skole. Men det kan knapt finnes en rektor som er like heldig som meg likevel.  Dessuten  jeg har fått meg blogg. Takket være min nytilsatte «digitale fremtidstenker». For det må en dristig skole med respekt for seg selv ha.

6 thoughts on “En god opplevelse

  1. Hei! Jeg holder på med Facebook-side til skolen min: Bømlo Vidaregåande Skule. På «kjemikeren» sin blogg står det at dere har Facebook-side men jeg finner den ikke. Vet du hvor den er?

  2. Jeg gleder meg til å følge deg, der du står midt i nye, spennende og inspirerende omgivelser, med et kollegium som ivrer etter å komme i gang. Skoleledelse er spennende og utfordrende, og du deler kloke ord innledningsvis. Lykke til med bloggingen, Lin!

  3. Takk for kommentarer. Litt skummelt med sitt første blogginnlegg, men jeg er glad i å skrive, glad i skoleledelse og midt i en enormt spennede prosess, så det kommer nok mer 🙂

  4. Tilbaketråkk: Litt om den nye jobben min – endeleg « skulebloggen

Legg igjen en kommentar

