Bekjennelse en fredagskveld

Arbeidsuka er over. Det er fredag, og i heimen hos oss betyr det pizza, gullrekka og tidlig kveld. I dag er det en god fredag. Alle fredager er ikke gode. Ofte går jeg hjem og har uendelig mange uferdige tanker i hodet, arbeidsoppgaver jeg ikke har kommet gjennom, og noen jeg skulle ha snakket med som jeg har måttet prioritere bort. Men denne fredagen er ikke slik.

Dette er en fredagskveld med gode tanker i hodet.  Lise, assisterende rektor, har lært meg å gå inn i min egen flytsone av og til. Kjenne på stillheten.  Selv er jeg mer av en Metallicatype, med tildels veldig høy musikk som rekreasjon. Men jeg jobber i en lærende organisasjon, og mitt utviklingspotensiale ligger blant annet i å ta inn over meg roen. Jeg går i god lære hos Lise.  Og i dag  har jeg roen.

 Uken har brakt med seg mange som har takket ja til stilling hos oss. Den har brakt med seg humørfylte morgenmøter med kaffe og småsladder. Og den har brakt med seg kvalitetssirkler jeg som leder ikke har opplevd før.  Vi er et lederteam på 8 mennesker.  Alle tilsatt nylig.  Mitt teoretiske fundament når jeg planla tilsettingen sammen med Lise er forankret i PAIE modellen til Isac Adizes.  Målsettingen var at vi tilsammen skulle vi kunne ivareta organisasjonens ulike behov. Produksjon, administrasjon, integrasjon og entreprenørskap.  Å utløse muligheten for å være i det Vygotsky kaller den proksimale sone, slik at organisasjonen  konstant er i bevegelse i ønsket retning.

Og i dag var en slik dag der jeg kunne se at vi er på vei. I ønsket retning. Hva mer kan en leder ønske seg en ganske alminnelig fredag. Jeg bare spør.

God helg

One thought on “Bekjennelse en fredagskveld

  1. teksten din har fin flyt! Hvorfor ikke i kveld se på NICHOLAS WILLIAM PETER CLEGG? På BBC. Og finne ut mer om hans ønske om «more spending on poor schoolchildren»? Selv kommer han fra en eliteskole (selvfølgelig, slik tilfellet også er for andre politikere på dette nivået).

Legg igjen en kommentar

