Kunnskap blir mer verdt om man deler raust

Og ikke minst, det blir mer av den. Dette var noe av kjernebudskapet i Christiekonferansen som ble arrangert i Bergen i dag i regi av UiB. Vi fra Nordahl Grieg var «raust» representert. Som ny videregående skole med åpent blikk mot verden rundt oss, var dette en naturlig arena  å delta i. Gode poeng ble kastet frem. Statsråd Tora Åsland løftet frem forskningsbasert undervisning, internasjonalisering og formidling som vesentlig for kvalitativ god samhandling mellom universitet om omverden. Et interessant poeng i den sammenheng var Paul Chaffeys forslag om å knytte spillerregler for samspill til ulike typer bevilgninger der man mener dette er viktig. Hos oss på Nordahl Grieg har vi inngått en stor og omfattende samarbeidsavtale med UiB nettopp for å sikre kvalitativt god forskningsbasert undervisning. Et stort fokusområde i avtalen er realfag og teknologi. Vi har bestemt oss for å gå noen runder sammen her. Med et åpent sinn. Hvordan skal vi få ungdommer til å velge disse viktige fagområdene.  Kanskje noen nye stier skal trakkes opp. Kanskje må det tenkes noen nye tanker.

I sin avslutningsapell  sa rektor Sigmund Grønmo at denne avtalen, som også omfatter VilVite,  bar i seg nasjonale dimensjoner, og han ønsket å løfte denne frem som en modell for samarbeid. 

Nordahl Grieg har en visjon «Dristige hjerner i samspill».  Dristighet handler også om mot. Mot til å samspille med omverden. Mot til å la andre se hva vi gjør.   Som skoleleder har jeg ansvar for å legge tilrette for et kreativt læringsmiljø. I utlysningstekstene til alle våre stillinger har vi spurt etter entreprenøriell holdning og forpliktelsen som ligger i å være lærende.  Peter Senge definerer en lærende organisasjon som en organisasjon som hele tiden evner å utvikle seg selv. Dette er en målsetting for oss. Og vi både ønsker og mener at  nært samspill med andre utdanningsinstitusjoner og lokalt næringsliv er  vesentlig for å klare dette.  Men vi må også stille kvalitativt høye krav til oss selv. Vi må ville, både med hode og hjerte, ønske å tilby elevene den beste kunnskap som er tilgjengelig. Intet mindre. Vi skal likevel tillate oss å modnes sammen. Gode kreative prosesser der vi ser på enhver ide som «innovasjonens råstoff» (Johannesen og Olsen). Det er helt ok for oss at spilleregler om samspill knyttes til bevilgninger.  Og det er helt ok hvis noen har lyst å hviske noen i øret at vi har noe på gang i Bergen. Av nasjonale dimensjoner.  Og det handler om det viktigste av alt. Fremtiden.

Advertisements

3 thoughts on “Kunnskap blir mer verdt om man deler raust

  1. Nå har jeg lest en av bloggene dine, om konferansen.
    Fint med «nasjonale dimensjoner». (Grønmo).
    Har dette betydning for meg som elev?
    Mitt ønske er kun en lærer som kan formidle kunnskapen på en slik måte at jeg forstår. Om læreren ikke er i stand til å formidle, må jeg gå hjem og spørre mor og far. Eller mine medelever. Eller søke på nettet. Og så stille spørsmål til læreren i neste time. Inntil jeg forstår. Hvorpå jeg kan bygge mitt «kunnskapshus» videre.
    Skal lese dine andre blogger etterhvert.
    Innimellom skrivearbeidet.
    Takk for meg så langt.

    • Det er som du sier viktig at du forstår fagstoffet. Men dersom fagstoffet skal ha en betydning for deg utover det å bygge ditt eget personlige og private «kunnskapshus», må du se kunnskapen i en større sammenheng. Det gjør du best når du lærer den sammen med andre og får høre hvordan de tenker og bygger sin kunnskap. Dersom kunnskapen skal ha en betydning videre i livet ditt, må du ha evne til å formidle den og å bruke den i faglige diskusjoner med andre. Kunnskapen må kunne brukes fleksibelt sammen med annen kunnskap du og dine samarbeidspartnere har. Kunnskap er dessuten foranderlig etterhvert som vi får nye kunnskap innenfor ulike områder. Ulike områder kobles sammen som igjen viderefører og utvikler det vi allerede kan. Du kommer også til å være en jobbsøker i et mer internasjonalt miljø enten det er innenfor landets grenser eller utenfor. Dette er noe av den betydningen som både den nasjonale og internasjonale dimmensjonen har.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s