Lederrollen i en digital skole

For et skolelederperspektiv var det litt bedrøvelig å høre foredraget til Professor Dylan William, assisterende direktør og professor ved Institute of Education, University of London , ”Assesment for learning” som ble holdt  hos Utdanningsdirektoratet 17. mars i år. For enhver rektor med et snev av ambisjoner knuser han alle drømmer ved å si at  ”the use of superprincipals does not matter”.  Læreren og lærerkompetanser, spesielt i form av vurderingskompetanse, er svaret på hvordan vi øker kvaliteten i undervisningen og dermed elevens læringsutbytte. Heldigvis sier han videre  at lederens oppgave er å skape klima for utvikling og forbedring der lærerne holder hverandre gjensidig ansvarlige for å handle seg til en ny måte å tenke på.  Smak litt på det siste setningen. Skape klima for utvikling og forbedring der lærerne holder hverandre gjensidig ansvarlige for å handle seg til en ny måte å tenke på. 

På Nordahl Grieg videregående skole tar vi mål av oss til å være en skole i kontinuerlig  digital utvikling, vi skal være dristige hjerner i samspill. Det første vi må gjøre er å ta inn over oss at dette feltet er i rask utvikling, og at det gjelder å finne frem til en felles forståelse i kollegiet om hvilke utfordringer dette gir oss, og hvordan vi kan hjelpe lærere og elever til å utvikle gode digitale læringsstrategier. Lærerrollen blir  endret, fra en formidler av kunnskap, til en veileder med store fagkunnskaper og evne til å orientere seg i det moderne informasjonssamfunnet, som kan hjelpe elevene med å se sammenhenger og linjer, og til å skille mellom viktig og uviktig. (Nordahl Grieg vgs utviklingsplan)

Hvordan skal så jeg som skoleleder skape klima for endrede holdninger og handlinger? For det første kreves det et helhetlig blikk på utvikling. Ønsket er å dreie organsiasjonsformene fra privatpraksis der det er tilfeldig hvem som gjør og vet hva, over i mer åpne former hvor både lærere og elever opplever kompetansedeling og er lærende. Samspill eller samarbeid er sentralt og avgjørende. Og tillit til hverandres kunnskap. Som skoleleder skal jeg være pådriver for at gode system skal omsette visjon og verdier til aktiv handling, og gjøre Nordahl Grieg videregående skole i stand til å ”legge til rette for alle aktiviteter og prosesser som fører til refleksjons og læringsprosesser på individ, gruppe og helhetlig skolenivå” (Johannessen og Olsen 2008)

Min rolle som leder er å trekke de store linjene. Ta strategiske valg og avgjørelser. Utdanningsfeltet endrer seg svært raskt og kravet om ny kunnskap er stor. En skoleleder må derfor både sette mål, vise retning men også være villig til å endre retning om det er nødvendig. For min egen del ønsker jeg også  å være inspirator for både lærere og elever, skape motivasjon, løfte frem rom for kreativitet, og uvikle gode relasjoner til hele skolemiljøet.

Dersom jeg skal kunne skape klima for at lærerne tør å tenke at de kan handle på en ny måte, og  prøve nye og innovative måter å jobbe digitalt på må jeg sørge for gode system. Skolens planer skal være tydelige på hvilke krav vi stiller og skolens lærere skal føle seg forpliktet til å følge disse. Vi skal legge tilrette for opplæring, felles tid til kompetansedeling, kompetanseheving og kontinuerlig følge dette opp slik at vi hele tiden er underveis. Forankring, trygghet, og en grunnleggede holdning til at det er helt ok å prøve noe nytt, det er helt ok at det av og til går galt, men man skal vite hvorfor slik at det er mulig å lære av feil og så gå videre.

Jeg synes ikke nødvendigvis dette er enkelt. Lederen må begynne med seg selv sier Peter Senge. Derfor sitter jeg her og utfordrer meg selv til å mene noe om temaet pr blogginnlegg. Jeg er blitt utfordret av min digitale tenker Margreta Tveisme og hele ledelsen forøvrig  til å jobbe i wiki, skrive i google-dokument, twittre og lage egen FB-side for skolen. Noe er helt greit, andre ting er mer krevende. Men jeg kjenner på meg at jeg er i ferd med å skjønne noe jeg ikke skjønte før jeg kastet meg ut i et lite snev av det vår digitale fremtid har å by på. Det er en hel verden av kunnskapsdelere der ute.  Som vil hverandre vel, er modige, dristige og tør å prøve. Hurra for alle entreprenører i norsk skole.

Så har jeg erfrart at også i et lederteam er det mulig å skape  klima der lederne holder  hverandre gjensidig ansvarlige for å handle seg til en ny måte å tenke på. 

Ha en fortreffelig uke

Lin

Legg igjen en kommentar

