En spennende fusjon

 Mandag 31. mai møtte jeg kollegiet på Ulriken skolesenter.  Ulriken skolesenter er Hordaland fylkeskommunes SMI-skole (skole for sosialmedisinske institusjoner) . Jeg vil tro der var mellom 30 og 40 tilsatte, slik så det ut fra min posisjon ved enden av bordet.  Jeg var der av en veldig spennende grunn. Som deres nye rektor fra 1. august 2010. Ulriken skolesenter skal legges som avdeling under Nordahl Grieg fra samme tidspunkt, og vi går dermed fra ca 60 til 100 tilsatte. Vi skal bruke høsten på omstillingsprosessen, og fra januar 2011 er vi en stor organisasjon.

Dette er en rimelig spesiell situasjon for meg som skoleleder å være i.  Nordahl Grieg videregående åpner i august. Jeg har  enda ikke møtt mitt opprinnelige personale, de 60 jeg selv har tilsatt, annet enn på intervjuene. Nå har jeg fått ca 40 nye. De har jeg som sagt  møtt en gang, en time.  Så når august kommer har jeg et personale på ca 100 personer lokalisert i mange ulike bygg, med tildels ulike arbeidsoppgaver,  alle innen undervisning,  de kjenner ikke hverandre eller meg,  eller jeg dem. I løpet av de neste to årene vil antallet sannsyligvis øke til 200. 

Jeg tror neppe jeg har kjedelige år foran meg.

Å åpne en ny skole er en ting, det har krevd min arbeidstid nesten døgnet rundt i to år. I tillegg å skulle fusjonere en stor og kompleks avdeling inn i en ufødt organisasjon er vel det man kan kalle en utfordring.  Men jeg tilhører heldigvis den type mennesker som ser lyst på livet, jeg tror godt om mine medmennesker, jeg er ikke redd for å lede, tvert i mot liker jeg det godt,  og har bestemt meg for at dette skal gå bra.  I allefall fra mitt ståsted. Jeg kan selvsagt kun snakke for meg selv. Og det er ingen tvil om at vi er avhengige av hverandre for å oppnå suksess. Fornuft  og en løsningsfokusert tilnærming er sukesskriterier.

«Du må møte oss der vi er» var et av innspillene fra staben på Ulriken mandag. Og det er en selvfølge. Relasjonskompetanse er vesentlig i min lederfilosofi. Jeg må vite mye om mine medarbeidere for å kunne motivere, og vite hva som er viktig for hver enkelt medarbeider for at de skal oppleve at de blir tatt på alvor, respektert for den jobben de gjør, og for at vi skal få til en dialog.  Derfor skal jeg så snart som mulig  besøke Ulriken skolesenter. Jeg skal vandre og lytte og snakke og spørre. Det gleder jeg meg veldig til. Men mitt ansvar er også å lede utviklingen i en villet retning, og vi vil ikke alltid komme til å være enige i alt.  Men vi skal ta oss tid til dialog og argument, og når viktige avgjørelser tas skal de være diskutert. Å tro at man alltid skal komme frem til konsensus er ikke realistisk, og kanskje heller ikke nødvendigvis ønskelig. Uenighet fører ofte til utvikling, men man må være lojale når avgjørelser er tatt.  Det har jeg sagt i alle intervju til stillinger på Nordahl Grieg, og det forventer jeg også av alle mine nye kollegaer.

Endringer av ulike slag er en naturlig del av organisasjoners liv. At man må tåle å leve og arbeide under ulike rammebetingelser er en kompetanse som er nødvendig i arbeidslivet slik det er i dag. Det er definitivt slutt på den tiden man kunne velge å leve et lukket liv i fred og ro. Likevel vet vi at det ikke er godt å være arbeidstaker når grunnen beveger seg for mye under oss og vi skulle ønske at den sto i ro. Vi må bevege oss med for å holde oss oppreist.  Det vil bli mye bevegelse i den store organisasjonen Nordahl Grieg/Ulriken. På Nordahl Grieg har vi hatt en klar og tydelig pedagogisk plattform og kravene til lærerne ved tilsetting har vært svært tydelige. Sosiokulturelt læringssyn, lærende organsiasjon, fremst på teknologi. Dristige hjerner i samspill. Nå skal vi samspille med en ny organisasjon. Det beste fra Ulriken må også bli en del av vår felles kultur, og det beste fra Nordahl Grieg må deles med Ulriken. Vi skal nærme oss hverandre med respekt. Vi skal dele kunnskap og kompetanse. Og vi skal alltid ha elevens læringsutbytte i sentrum. Også som institusjonsskole. Det er ingen grunn til ikke å være både dristig, samspille, være digitale og ha elevens læring i fokus, uavhengig av hvilken avdeling vi tilhører. Vi skal komme frem til en felles plattform, gå i samme retning, og kunne står inne for de samme verdiene. 

I all bruk av offentlige midler skal det tilstrebes mest mulig nytte pr krone. Parallelt med dette skal vi være forsiktige med å øke transaksjonskostnadene dvs de ressursene som går med til å organisere denne nytten. Derfor må vi være effektive. Det er ikke et skjellsord, det er et honnørord. En av mine oppgaver som rektor er å få mest mulig pedagogikk ut av hver krone, enten om det er til avdeling for studiespesialiserende eller avdeling for somatikk. Målet er det samme, retningen er den samme.  Når vi nå blir en stor organisasjon er alle medarbeider og  alle avdelinger like viktige for meg.  Jeg har et sterkt fokus på holistisk tenkning, og vil alltid bestrebe meg på å se på helheten heller enn deltaljene. 

Jeg ser virkelig frem til mangfoldet i vår nye organisasjon. Det er ingen grunn til å tro at dette ikke skal bli bra. Det blir en utrolig bredde på skolens kompetanse, og vi vil ha elever fra førskole til voksenopplæring. Univeristetet i Bergen, som er vår samarbeidspartner kan bare begynne å glede seg. Her er det mye spennede å være med på.

Jeg har ca 1000 ideer om hva som er mulig å få til, men nå skal jeg ikke plage dere mer med min optimisme. Det var det også en som sa i møtet. «Vi blir helt satt ut av din optimisme»

Det er kanskje ikke det verste man kan bli satt ut av.

Lin

3 thoughts on “En spennende fusjon

  1. Hei Lin

    Jeg er en av dine nye ansatte i Ulriken skolesenter. Hadde lyst å gi en liten tilbakemelding etter vårt møte med deg.

    Jeg synes litt synd på deg etter møtet vi hadde. Fordi våre felles arbeidsgivere dyttet deg framfor seg i avslutningen av en prosess du ikke har vært en del av. En prosess som har vært langvarig, urovekkende og ekskluderende for vårt kollegie. Slik skulle dette vært en anledning for sluttføring, konklusjon og etterreaksjoner. En anledning du burde fått slippe å være til stede i.

    I stedet ble du gitt den håpløse oppgaven å skulle skape entusiasme i et arbeidslag som boblet av sinne og frustrasjon overfor den parodien av en omorganiseringsprosess vi var blitt utsatt for. Hadde våre felles sjefer hatt et snev av innsikt og anstendighet, ville de rydde boet først, turt å stå for det som er blitt gjort, våget å svare på våre spørsmål, og latt oss få møte deg og andre i vårt nye kollegie ved neste anledning.

    Når det er sagt, er jeg ikke overrasket over fremgangsmåten, men jeg er lei for at du ble utsatt for det, og jeg er lei for at du måtte møte oss på denne måten og i denne sinsstilstanden.

    Så vil jeg si at Ulriken Skolesenter består av en unik samling kompetente pedagoger og spesialpedagoger, som setter sin ære i å levere kvalitetstjenester til de av våre barn og unge som har litt større utfordringer enn det som er vanlig. Jeg har lest Nordahl Grieg Videregående Skoles pedagogiske visjoner. Du kan glede deg over at du vil få et arbeidslag som deler ditt fotfeste på et pedagogisk grunnfjell der erkjennelse skapes gjennom dialog, samhandling, mestringsopplevelser, stillasbygging, motivasjon og entusiasme i det vi gjerne med dine ord kan kalle en sosiokulturell læringsforståelse.

    Ulriken skolesenter er en velfungerende skole, og vi er ikke redde for å bli ennå bedre. Vi ønsker bare å få bli bedre gjennom dialog, samhandling og fornuftige utviklingsplaner, ikke gjennom avgjørelser begrunnet i slett konsulent-håndverk, hemmelige rapporter, skjult tallbehandling og manipulerte grafer.

    Respekt er noe man gjør seg fortjent til, og slik skal vi vurdere hverandre, slik at Ulriken skolesenter gjennom god dialog i overføringsperioden finner sin plass som en solid påle i Nordahl Grieg videregående skoles rammeverk.

    Jeg har så smått begynt å glede meg, og jeg er ikke alene om det….

    Till next time…
    TL

  2. Hei og takk for svar. Jeg er veldig glad for at du sier du er så smått begynt å glede deg.
    Hva som har vært er ikke opp til meg å ta stilling til. Framtiden har vi mulighet til å gjøre noe med, fortiden rår vi ikke lenger over.
    Jeg kommer på mitt første besøk hos dere tirsdag den 22. og det gleder jeg meg veldig til.
    Vi vet at vi har noen utfordringer foran oss,det er vel knapt vits i å stikke under en stol, men jeg er veldig glad for den måten du omtaler dine kollegaer og skole på. Å være glad i arbeidsplassen sin er flott, å skryte av sine kollegaer vitner om et godt menneskesyn. Vi skal nok få det bra sammen. Massevis av kjekke kollegaer på Nordahl Grieg og.
    Ha en flott helg.
    Lin

  3. Hei igjen Lin!
    Flott at du kommer og besøker oss den 22. juni! Vi har mye å vise og mye å spørre om. «What’s in it for me?» tenker jeg. Jeg tror at vi kan tilføre hverandre mye, og jeg er interessert i å lære.
    Noe av det som er viktig for oss, er å formidle hvor spesiell skolen vår er. Mange av elevene våre er veldig syke, noen fungerer på barnehagenivå, noen er voksne, og innimellom er det større grupper.

    Organisering, styring, planlegging og registrering er ganske annerledes enn i en vanlig videregående skole. Vi har med syke og/eller vanskeligstilte elever å gjøre, på et sykehus/institusjon. En del verktøy kan vi ikke utnytte fullt ut pga taushetsplikt, f.eks. It’s learning. Kanskje dette problemet blir mindre under Nordahl Grieg?

    Vi ser også frem til fylkets innføring av et bedre og mer effektivt styringsverktøy, og jeg håper at vår ev «nye» ledelse får en god innføring/opplæring i dette.

Legg igjen en kommentar

