Organisasjonsidentitet

Å bygge organisasjonsidentitet er et  prosjekt med mange perspektiv. Vi vet hva vi er; videregående skole. Vi vet vårt mandat ; danning og utdanning. Og vi kjenner målet ; økt læringsutbytte og arbeid mot frafall. 

Men vi vet ikke enda hvem organisasjonen Nordahl Grieg er,  og hva den kommer til å bety for våre kjernebrukere, elevene.  Vi har så vidt begynt å lage oss forestillinger om oss selv. Så vidt begynt å skape en forståelsesramme rundt det vi holder på med gjennom å prøve å  definere oss som kollegie.  Gjennom vår pedagogiske plattform som bygger på sosiokulturell læringsteori er vi begynt å gå opp noen stier på  veien mot å danne samarbeidorienterte sosiale system bestående av både normer, verdier og ideer. Gradvis blir vi enige  i hva begrep betyr, hvordan vi skal oppfatte det som sies,  og hva som ligger i det som blir sagt.  Som lærende organisasjon skal vi også se på oss selv som en helhet, med et felles ståsted og med evne til å tolke, forstå og drive oss selv framover. Vi skal skape en organisasjonsidentitet som står for noe. Og vi skal være troverdige.

Hvorfor kan vi ikke bare være en skole. Enkelt og greit. Trenger vi å definere oss selv? Tja, andre vil helt sikkert  gjøre det om vi ikke gjør det selv. Andre vil gi oss en identiet Da er det kanskje bedre at vi selv tar kontroll over andres forventninger. At vi definerer oss selv og forteller elever, foreldre, næringsliv, samarbeidspartere og andre hvem vi er, hva de kan forvente seg av oss som organisasjon og hva de ikke kan regne med å få.  

I dannelsesprosessen er det relasjonen mellom oss og andre som er med å forme akkurat vår identitet. Hvem vil vi speile oss i. Hvem er signifikante andre for oss?  Hvem vil vi ligne på, eller kanskje enda viktigere hvem vil vi ikke ligne på. På et eller annet tidspunkt vil vi aller helst være oss selv, med en tydelig og klar identiet, men vi må se etter gode forbilder underveis.

Og vi kan se til alle retninger.  Men ikke gå i alle retninger. Noen beslutninger er allerede tatt. Vi skal være en skole med fokus på teknologi og digital læring. En skole som skal se etter,  og jobbe mot samspillet mellom den lærende, kollektivet, teknologien og samfunnet rundt oss.  En skole med høye ambisjoner på realfagets vegne.  Med fokus på entrerprenøskap og kreativitet. En skole for alle, og med en ekstra dimensjon  for elever med høselhemming og for elever som sliter fysisk og psykisk og er innlagt i ulike institusjoner.  Men også en skole med krav til å jobbe innenfor rammer og med noen faste strukturer. Jo større og mer kompleks en organisasjon er, jo større er behovet for faste strukturer. Strukturer gjør hverdagen forutsigbar og gjør oss effektive. Selv om det i dannelsesprosessen kan virke som en stor oppgave for de som må gå opp veiene, skaper dette fellesskap og fellesskapsfølelsen fremmer på sikt vår produktivitet.   Vi vet fra skoleforskning at skoler med et tydelig krav til samarbeid lykkes bedre enn skoler uten samme krav. Vi vet at det er mye lettere å være dristig hvis man først er trygg.  At åpenhet og  tillit gjør det mulig å heie på hverandre.  Og vi vet at for å bli tatt seriøst må vi selv fremstå som en seriøs aktør på utdanningsfeltet. Veien mot en trygg «vi-identiet» er enormt utfordrende og spennende å gå sammen.  Det er krevende og ikke minst et stort ansvar å være de første som skal skape det Edgar Schein kaller grunnantakelser i en organisasjonen, det vi er enige om og som skal læres bort til de nye som kommer.  

Jeg er ofte sliten. Og jeg vet at lærerne i de ulike avdelingene på Nordahl Grieg også er slitne når arbeidsdagen er slutt eller når helga nærmer seg. Jeg vet at mange frustrasjoner har vært luftet i løpet av uka. Mange spørsmål er stilt. Utstyr skal velges ut og bestilles. Elever skal kartlegges.  Læremiddel diskuteres og beslutninger fattes. Åshjul og læreplaner og systemdannelse. Samtidig skal undervisningen gå. Elevene skal få sin opplæring.  Vi skal bli kjent med nye kollegaer, nye elever og et stort nytt bygg.  Og kanskje skal vi også bli kjent med oss selv som lærere på nytt. Men vi lever. Vi skaper. Vi er til. Vi betyr noe. Vi smiler og ler. Vi utfordres. Vi irriteres og gledes. Vi er med der det skjer noe. Vi danner en ny skole. For alle. 

God helg

Advertisements

One thought on “Organisasjonsidentitet

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s