Ikt som «revolusjonær» medierende artefakt

”Skuleleiaren står sentralt i utviklinga av skolen som kunnskapsorganisasjon, og har blant anna ei viktig rolle i korleis IKT vert integrert i undervisning og læring. Skuleleiing handlar derfor både om teknologi, pedagogikk og organisasjon”. St.meld.nr.17 (2007-2008): Eit informasjonssamfunn for alle

Bruk og implementering av ikt, eller utvikling av digital kompetanse, utfordrer skolelederen både i sin rolle og funksjon. Krumsvik (2007:9) kaller det ”en digital revolusjon”.

Stortingsmelding nr. 31 (2007 – 2008) Kvalitet i skolen  understreker videre skolelederens betydning for helhetlig tenkning i skoleutvikling.  Når  Stortingsmelding nr. 44 (2009) Utdanningslinja  i tillegg antyder at skolelederen selv kan være en medierende faktor er jeg helt enig med Krumsvik. Vi snakker om en digital revousjon – for skolelederen!  Bare å prøve å tenke ut hva som overhodet er mulig er jo en revolusjon i seg selv. Det er ikke akkurat slik at vi er spesielt godt skolert i dette vi skoleledere..  

Selv om vi er tillagt oppgaven med å gå foran, er jeg litt i tvil om rollene i denne prosessen ikke er omvendt, læreren foran og lederen bak.  Som ledere er vi pålagt å pålegge læreren å kunne mye, slik at eleven lærer mye. Denne oppgaven tar læreren særdeles alvorlig. Mange lærere har uten tvil skjønt at teknologi er så vesentlig i et fremtidig kunnskapssamfunn, at å ikke integrere dette i  skolen slik at det på et eller annet tidspunkt sitter i elevens ryggmarg er å vise unnfallenhet. Og det gjør lærere ikke. For de vil elevenes beste.

Hva så med oss ledere? Vil vi lærerens beste? Finnes det noen måter vi så fall  kan sette dette inn i en helhetlig sammenheng, der den ene aktiviteten henger sammen med den andre? Der det som skjer på ledermøter og fellesmøter ikke er så ulikt det som skjer i klasserommet? Kanskje vi til og med inkluderer privatlivet vårt bittelitte grann. Slik at jobb og hobby blir jobby som en kandidat sa til oss på et intervju. Kan vi bruke oss selv og  ikt som medierende faktorer i feks organisatoriske læringsprosesser, eller i relasjonelle prosesser? Som skoleledere er vi jo så heldige at vi kan sysle nettopp med dette og i tillegg få betalt for det 🙂 

 Hos oss på Nordahl Grieg har vi prøvd å gjøre dette. Jeg sier ikke at det er lett, eller at vi har funnet løsningen.  Jeg sier bare at vi prøver å tenke helhetlig, også når det gjelder bruk at ikt, i alle ledd og alle prosesser.  Vi har valgt å prøve oss på bruk av wiki, twitter, googledocs og FB, i alle ledd. Når «noe» skal utvikles, planlegges el. lager vi et googledoc og inviterer alle parter saken har interesse for,  inn. Skolens stemmer høres, ulike forslag har gode livsvilkår og alle vet alt hele tiden. 

En annen bruk av googledocs  som har vist seg usedvanlig nyttig, er å referere i sanntid når noen er på kurs eller møter. Eller få hjelp av hverandre underveis i løpet av kurset eller møtet.  Det er ikke få ganger jeg selv har åpnet et googledok, referert, og diskutert med min medledere på skolen. Å multitaske må man rett og slett bare lære seg. Sånn er det bare. Jeg sier ikke mer om den saken.  Ofte må jeg også be om hjelp til områder jeg selv ikke kan, og det er en lykke å være omgitt av så fantastiske medledere som jeg har. Chatten på googledocs er et funn!! Og ikke bare for elever og lærere, men for oss ledere og. Vi, iallefall jeg, trenger ofte hjelp.

På FB gjør vi det samme, men bruksområdet er noe annerledes. Vi informerer,  kommuniserer og diskuterer med lærere og elever, næringsliv, forskning eller foreldre. En helt fantastisk og enestående mulighet til kommunikasjon. Vi følger andre skoler som er knallgode på sine områder, og lærer MYE av hverandre.

Selv er jeg venn med de fleste av mine lærere på FB, og i den private sfære kan vi snakke om litt andre ting, dele opplevelser og humor, dog innenfor det som er etisk forsvarlig. Heldigvis er jeg omgitt av bare kunnskapsrike kollegaer med et oppkomme av godt humør, og alle vet hvor grensene går.

I wikien legger vi ut referat til innsyn for alle. Vi har lik referatmal for samtlige møter på skolen, M-møter, elevråd, AMU, fagmøter, ledermøter osv. Hver gang et referat legges ut får jeg en mail. For meg som rektor er det gull verdt å kunne følge med på det som foregår på skolen, og jeg kan kommentere på direkten om det er noe jeg er usikker på eller ikke forstår. Alle har tilgang til alt. Vi bruker wikien også  helt systematisk i evaluering av ulike gjøremål på skolen, og lærere og elever bruker det i undervisningen.

Det ene aktivitetssystemet henger sammen med det andre. Fordi vi i ledelsen bruker de samme medier, de samme verktøy og de samme metoder som lærere og elever, blir vi lærende som organisasjon, og prøver oss på en helhetlig tilnærming til ikt og skoleutvikling. Kunnskapen deles digitalt og man må være der det skjer.

Men det ER en utfordrende øvelse for en skoleleder dette. Nokså nær opplevelsen av en revolusjon synes nå jeg da.  Men som god gammel raddis må jeg vel si at en liten revolusjon i ny og ne..

Ha en revolusjonær digital høstuke.

4 thoughts on “Ikt som «revolusjonær» medierende artefakt

  1. Og for et spille av tid! Og for en argumentasjon: «Å multitaske må man rett og slett bare lære seg. Sånn er det bare. Jeg sier ikke mer om den saken.» Nei, jeg blir ikke overbevist.

  2. «Selv er jeg venn med de fleste av mine lærere på FB»

    Men hvor går så grensen mellom «leder» og «venn»? En diskusjon det ikke ser ut til at dere har tatt?

    «Heldigvis er jeg omgitt av bare kunnskapsrike kollegaer med et oppkomme av godt humør, og alle vet hvor grensene går.»

    Er dere sikker på at alle vet hvor grensen går?

    En litt naiv ledelse på en litt naiv skole – eller?

Legg igjen en kommentar

