Inspirasjon til å delta i samfunnsdebatten

Å ligge litt frempå kan av og til gi en real opptur og inspirere til handling.  Heldigvis.

Den 10.01.2013 dro jeg sammen med fire av mine ledere på seminar om Sosiale Medier arrangert av Abelia i Oslo. Ikke mange andre skoleledere å skue, dessverre.  For når Anita Krohn Traaseth, adm.dir i Hewlett-Packard Norge, holdt innlegg om å bruke bloggen som lederverktøy, og vi i tillegg fikk flere av Paul Chaffeys arbeidstimer for å diskutere skoleledelse i et omgivelsesorientert perspektiv, ja da var altså oppturen sikret. Vi ble vekket fra vår bloggedvale, og inspirert til å fortsette å engasjere oss i samfunnsdebatten.

Som rektor er jeg for eksempel alltid på utkikk etter ulike persektiv på skoleledelse og skoleutvikling. Kan man tillate seg å spørre om skoleledelse i selv kan skape  merverdi i utvikling av velferdsstaten? Hva skal i så fall til for at dette skal være mulig? Og hva er egentlig skoleutvikling, eller innvikling kanskje? Skal vi vikle oss utover eller innover? Skapes det merverdier om vi vikler oss innover?  Lillejord (2006) problematiserer nettopp det faktum at vi som skoleledere ofte er usikre på hva vi skal utvikle skolen til eller fra. Hvem setter agendaen og hvem skal vi lytte til?  Politisk nivå som er opptatt av samfunnsinteresser, dog uten å enes om noe særlig, byråkratiet med sitt organisatoriske perspektiv, skolens ulike profesjoner, eller brukerinteressen som knyttes til optimalt utbytte for elevene. Skal vi opprettholde stabilitet og være tradisjonsbærende, eller fange opp og medvirke i samfunnsendringer? Skal vi rette synet vårt innover i egen organisasjon eller ut mot verden? Igjen vender jeg meg til kloke (Professor) Sølvi Lillejord, som også har tatt turen over fjellet fra Bergen til Oslo. Ikke for å gå på Abelias spennende kurs om Sosiale Medier,  med for å  lede  det nyetablerte Kunnskapssenteret for utdanning ved Universitetet i Oslo. Hun sier at å lede i  omskiftelige tider med raske endringer  først og fremst handler om «evnen til å fange opp og tolke signal fra omgivelsene som får betydning for organisasjonens arbeid» (2006:24). Og skal vi kunne gjøre nettopp dette, må vårt perspektiv etter min mening være vendt mot omgivelsene. Vi må være relevante. Vi må vikle oss utover. Derfor reiste vi som ledelse til Oslo for å snakke med Paul Chaffey. Derfor deltar vi på seminar om sosiale medier, og derfor har jeg våknet av min bloggtørke. Gjennom å delta på felles arenaer bør skole og næringsliv dele grenseoverskridende erfaringer. Det gjorde vi den 10.1, og det skal vi gjøre mye mer av. Da skaper vi merverdi, da deltar vi aktivt i å bygge videre på den velferdsstaten vi er så stolte av.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s