Jeg er så stolt av arbeidsplassen min!

Fellesskapsfølelsen, stoltheten, varmen, humoren og gleden som jeg var så uendelig heldig å være en del av i London på BETT den 1.2.2013 kan nesten ikke beskrives. Våre unge elever fra 16 til 18 år tok, som mediene skrev, «London med storm». Det er ikke fritt for at vi var litt nervøse vi som satt i salen sammen med hundrevis av tilhørere fra hele verden. Kanskje mest jeg. Lærerne trøstet meg; det går fint Lin, vi vet hva de er gode for. Og de hadde rett. Ungdommene våre sto der, med den største selvfølgelighet og snakket om visjonen vår, om vårt sosiokulturelle læringssyn, om viktigheten av samarbeid og fellesskap. Om mulighetene for å få prøve, øve, feile, prøve på nytt. Sammen med hverandre, veiledet av enestående lærere som tenker på samme måte. De briljerte med sin digitale kompetanse, men kanskje aller mest fordi de så tydelig eide sin egen læring. Så glade og snille og entusiastiske. Og på første rad satt jeg sammen med fysikklærer Jørgen, og jeg tror vi nesten gråt litt begge to. Rundt oss satt andre fra skolen vår, lærere og ledere, og jeg tror hjertene våre banket i takt.

Som rektor har jeg uendelig stor tillit til at våre tilsatte representerer et verdisett, en tenkning og holdning som er helt i ypperste klasse. De er sterkt involvert i skolens utviklingsarbeid, prøver ut nye metoder og gis muligheten til å utforske og prøve. Det knyttes relasjoner mellom lærere og elever, mellom tilsatte og oss som er ledere. Vi er sammen om dette og stoler på hverandre. Jeg håper og tror, og synes jeg ser at når vi tør, og vil gå litt lenger enn forventet, kommmer det store og av og til overraskende resultat ut av det. Det gir oss en sterkt identiet, stolthet til arbeidsplassen og økt trivsel for oss alle.

Og viljen til å dele er sterk. Når vi landet på Flesland natt til mandag, hadde Sverre produsert film på sin Ipad over Nordsjøen slik at vi mandag morgen kl 0800 kunne dele gleden med alle som ikke var med til London, men som har akkurat like stor del av æren for at vi får til det vi gjør. De fire ungdommene stilte også opp, og gjentok sitt fantastiske foredrag, på engelsk, til alle tilsatte denne gangen, flere foreldre samt vår nye opplæringsdirektør Svein Heggheim. Og på nytt kunne man kjenne fellesskapet, gleden over å ha skapt noe sammen og stolthet knyttet til arbeidsplassen.

Dristige hjerner i samspill. I London så vi det på sitt beste!

One thought on “Jeg er så stolt av arbeidsplassen min!

  1. Av alle presentasjonene som var på BETT, var dette stjerneinnslaget, Lin! Siste dagen på BETT overhørte jeg følgende kommentar fra en representant fra Kunnskapsdepartementet til Trond Giske: «Du skulle ha hørt innslaget fra en videregående skole i Bergen, Nordahl Grieg – Det var bare helt utrolig! Vi må bruke dette!» Gratulerer til dere alle!

Legg igjen en kommentar

