Med fare for å lykkes

Vi er inne i en urolig tid vi som jobber i skolen. Store linjer forvitrer i små detaljer. Både lokale og nasjonale politikere har gått seg bort i petimeterdiskusjoner. Derfor må vi som jobber «på gulvet» høyt og tydelig minne hverandre på det store prosjektet, og stille de store spørsmålene. De som har betydning for mennesker og ikke bare budsjett. De som har betydning for fremtiden. Der man tidligere snakket om skolens mandat har språkdrakten endret seg til skolens oppdrag. Jeg lurer på om det er i denne distinksjonen mellom mandat og oppdrag vi har gått oss vill i skogen uten å se trærne. Her ligger kjernen til en stadig konflikt mellom «fotfolket» og de som leder oss, og som vi har sett litt over tid nå. Men det er også her vi har muligheten til å finne løsningen.

På 60 tallet var forståelsen i skolesamfunnet helt klart at man var gitt et samfunnsmandat for å bidra til verdioverføring fra en generasjon til den neste. Læreren hadde tillit og var i stand til å tolke og vurdere selv. Vi var en homogen nasjon, noe Opplæringslovens § 1-1, også kalt formålsparagrafen, var et tydelig speil på. «Læreren skal i samarbeid og forståelse med hjemmet hjelpe til med å gi barnet en kristen og moralsk oppdragelse». Alle var innforstått med tolkningen av kristen og moralsk oppdragelse. Verden var enkel og samfunnet hadde tillit til at læreren selv kunne forvalte mandatet.

I 2014 er ikke nasjonen like homogen lenger. Formålsparagrafen er likevel et speil. Og vi skal, akkurat som på 60 og 70 tallet, jobbe i samarbeid og forståelse med hjemmet, men ikke for å gi kristen og moralsk oppdragelse. Vi skal «åpne dører mot verden og fremtiden og gi historisk og kulturell innsikt og forankring». Forskjellen er at læreren ikke lenger opplever at han har mandat til å tolke dette sammen med sine kollegaer innenfor og utenfor skolen. Verden er ikke like enkel, og mandatet ser nå ut til å være omgjort til et oppdrag fra noen som vet bedre. Et oppdrag der det forventes umiddelbare målbare resultat. Et oppdrag uten tillit hverken nedover eller oppover. En høyt utdannet lærer har ikke tillit til at byråkratiet eller politikere vet best, og politikere eller byråkratiet ser ikke ut til å ha tillit til at læreren forstår, eller i stand til å tolke verden bedre enn de er selv.

Når tusenvis av lærere tidligere i år var i streik var det ikke bare for arbeidstid eller lønn, selv om jeg ikke på noen måte skal si at det ikke var svært vesentlig. De var også i streik for alt det som er blitt borte. De streiket på vegne av barna våre, fremtiden, og ikke bare seg selv og sitt. De streiket for det store prosjektet, samfunnsmandatet. For muligheten til å gjøre sitt slik at utdanning fortsatt skal være for alle, fortsatt skal føre til sosial utjevning og gi verdiøkning for den enkelte og for samfunnet. For at utdanning skal åpne dører mot en ny, global og bærekraftig fremtid.

Ideen om at et slikt storslått samfunnsprosjektet kan løses gjennom enkle målbare oppdrag gitt fra politisk nivå og nedover i systemet må parkeres. Jeg sier som Sven Mollekleiv; det er ikke mulig å redde verden uten «TRUST», på alle nivå. Vi må ta dette innover oss. Politikerne må ta det innover seg. Skolen må gis tilbake sitt samfunnsmandat slik at vi på nytt kan være med å forme fremtiden. Og så må vi ikke fortsette å gå oss oss bort i detaljer og petimeterdiskusjoner. Sammen må vi ta ansvar. For det store prosjektet. For å forme mandatet. Det betyr ikke at vi skal tilbake til det som engang var. Det betyr at vi skal skape noe for fremtiden. En fremtid der vi samarbeider og tilliten gjenreises. Det verste som kan skje er at vi lykkes.

Advertisements

One thought on “Med fare for å lykkes

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s