Enkel menneskebasert skoleledelse

I min tid som skoleleder gjorde jeg meg alltid mange tanker rundt skoleledelse, og  handlet deretter. Mye dreide seg om forskjellen på gutter og jenter selvsagt. Men for meg handlet det nok mest om hva skolen og jeg som leder skulle gjøre, ikke hva som var galt med elevene. Vi ender jo ofte opp der, at det er noe med gutta liksom. Det blir for mye av dem, har vi vel ment en stund. Og nå når det har vært litt for mye av dem en stund, får vi litt panikk fordi de ikke fikser skolen.  Som et innlegg i gutte-debatten kan jeg si noe om hva jeg som skoleleder noen år, for noen år siden,  gjorde for å bidra med mitt. Så finnes det jo en jente-debatt om realfag og teknologi og alt det der, den kan vi jo ta en annen gang. For nå er det jo tydeligvis greit å snakke om gutter og sløydsaler.

Vi reetablerte sløydsalene når jeg var rektor på ungdomsskolen. De var selvsagt demonterte. Men det var flust med brukte sløydbenker på markedet, så det var fort gjort å få sløydsalen på plass igjen. Det samme gjaldt den gamle keramikkovnen som hadde vært død i mange år. Visp var den fiksa og i gang igjen. Musikkinstrument var det heller dårlig med. Så sparte vi litt her og litt der, og i enighet med personalet fikk vi kjøpt inn både instrument og lydutstyr. Vi klarte også å prioritere delingstimer. I tillegg satte vi i gang undervisning med tilhørende vedhogst i skogen utenfor skolen. Dette var så populært at vi måtte begrense antall elever som kunne delta. En av lærerne var selvsagt en kyndig vedhogger, og gutta, ja jeg sier gutta, elsket det. Han var samtidig naturfagslærer bare så det er sagt. Og mattelærer. Men det hadde jo ikke spilt noen rolle hvilket fag han hadde hatt, alt kan kombineres med vedhogst spør du meg. Eller alt det fantasien gir deg i skolens nærområde som alternativ læringsarena. Dette var på ungdomsskolen. Og vi hadde mye mye mer.

På videregående gjorde vi alt mellom himmel og jord. Skaperverksted, gamingrom, ut på tur. Der var jeg og så heldig å få være rektor for sykehusskolen  og ble kjent med en fantastisk lærer. Denne læreren var kunst og håndverkslærer og hadde rigga seg til i et rom innredet som verksted, på sykehuset. Elevene kom inn med alle slags diagnoser.  Av og til satt jeg der og observerte. I dette klasserommet hadde ingen, og jeg understreker INGEN atferdsproblem. De tegnet etter bøker med maleri av Picasso, de lagde båter etter modeller fra Hardanger. De fikk med seg noe hjem. Noe ekte. De gjorde noe viktig, noe ordentlig. Læreren forsto dem og respekterte dem. Når sykehusskolen ble ny, ble verkstedet til makerspace på hele sykehusskolens område. Da var jeg slutta.

I min tid på en klassisk yrkesfagskole vi gikk med hodet først inn i elevens egen digitale fremtid og de supre lærerne som jo er de mest fantastiske menneskene for elever som ofte har den tøffeste bakgrunnen i verden, satte i gang med innovative aktiviteter som roboter og smarthus.

Ikke endra vi vi læreplanene, ikke hadde vi utredninger eller Stoltenbergutvalg. Bare helt vanlig folkevett og en sunn og vanlig tilnærming til at skolen ikke er en konkurransearena. Skolen er og må være en plass for å vokse i takt med seg selv, sine venner og omgivelser. Som skoleleder tenkte jeg alltid at min rolle var å verne om barndom og ungdomstid, ikke bare å levere resultat. Selv om jeg alltid forsto at det også var en del av jobben. Den delen som heter styring. Men det var jo skoleLEDER jeg var. Og ledelse handler om mennesker. Og det er faktisk ganske viktig for jentene at guttene ikke slutter på den aller viktigste felles danningsarenaen vi har i landet vårt. Der vi skal snakke sammen om likestilling og likeverd og abort og klima og livet selv. Men da må gutta bli på skolen. Og det må være greit at vi utvider hva som er kvalitet i hverdagen. For det er mye mye mye mer enn matte og norsk og engelsk. Det er vedhogst og båtbygging og musikk og maling og gaming. Alt dette og mye mer må være en helt naturlig del av skolen.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s